Start

Arcade Parts

Arcade Stick

MAK/Superguns

Articles

Autor: kowal©

Podział regionalny kontrolerów

 

           Często się słyszy o podziale na amerykańskie i japońskie kontrolery. Podział regionalny jest sztuczny i nie do końca poprawny jednak funkcjonuje dosyć silnie w środowisku graczy więc sprecyzuje dokładniej o co w nim chodzi. Podział opiera się na obiegowych opiniach na podstawie najpopularniejszych a często zwyczajnie najłatwiej dostępnych modeli w danym regionie. Trzeba wyjaśnić fakt iż firmy często produkują różne modele o różnych parametrach i tak naprawdę wyłamują się z tego podziału najlepszym przykładem jest hiszpańskie iL. Wiele osób rozróżnia joysticki przydzielając je do japońskich lub amerykańskich na postawie budowy gałki. Japońskie balltop a amerykańskie battop. Zapinając battopa na japoński joystick nie zrobimy z niego amerykańskiego i odwrotnie. To nie wygląd decyduje o przydziale do danej grupy ale parametry techniczne i rozwiązania konstrukcyjne i nimi się kieruje przypisując dany kontroler do grupy. Jeśli już dokonywać podziału to wyglądałby on tak:

Amerykańskie części

           Pierwszym Joystickiem który miał wszystkie cechy charakterystyczne dla współczesnej amerykańskiej klasy był WICO Conical Joystick a właściwie jego późniejsza wersja WICO Conical Joystick With Improved Actuator. Joystick znikł z rynku wraz z WICO patenty przejęło HAPP. Tak naprawdę obecnie nie ma czegoś takiego jak amerykańskie joysticki. Koronne dla tej grupy modele jak HAPP Competition, HAPP Super to produkty europejskie wyprodukowane w iL (Hiszpania) lub na ich licencji, ewentualnie ich mniej lub bardziej wydarzone podróbki. Joysticki te jedynie zaadoptowały się silnie na rynku amerykańskim do tego stopnia że wiele osób nie wie skąd tak naprawdę pochodzą. Joysticki mają ograniczniki w kształcie okręgu lub kwadratu. Spotykane są też charakterystyczne kwadratowe aktywatory (actuator) mikroprzełączników nadające joystickowi delikatną kwadratową rotację. Spotykana jest cała gama sprężyn od miękkich (soft <220g ) po średnie (medium 220-300g) i twarde (hard >350g). Obecnie jednak najczęściej stosowane są sprężyny medium i hard. Joysticki mają średnio szybki angaż, duży rzut spowodowany zarówno dużym kątem wychylenia jak i notorycznym montażem w panelu drewnianym (co za tym idzie używa się długich drążków). Najbardziej znana konstrukcja tego typu to Eurojoystick (Tear Drop Handle) w USA znany jako HAPP Competition. Joysticki amerykańskie mają stożkowe lub cylindryczne pivoty dzięki czemu centrują sztywniej i szybciej. Pomimo długiego rzutu przy wielu kombinacjach okazują się być szybsze od japońskich. Na uwagę zasługuje również większa intuicyjność w ich prowadzeniu. Początkujący gracze wsiadają na nie z przysłowiowego biegu.

           Przyciski mają wyczuwalny klik i oparte są na klasycznych mikroprzełącznikach Cherry z pionowo ułożonym mikroprzełącznikiem. Kształt plungera wklęsły. Obecnie jednak przyciski amerykańskie za sprawą gustu graczy ewoluują w stronę płaskich PSL-L-CV.

Japońskie części

           Mają charakterystyczne kompaktowe wymiary. Joysticki generalnie mają kwadratowe ograniczniki spotykane są też ośmiokątne. Sprężyny są miękkie od 100g do maksymalnie 300g, późny angaż względem rzutu który jest umiarkowany z powodu krótkich trzonków (joysticki japońskie są zawsze montowane do metalowych panelów) kąt tak naprawdę jest zbliżony do amerykańskich konstrukcji. Najważniejsza różnica w budowie to pivot w formie półkuli, nadający im specyficzną dynamikę. Ruch jest bardzo gładki i symetryczny. Dużo łatwiej wpisywać na nich neutrale i są bardzo precyzyjne. Niestety przez pivoty wytracają sporo ze swojej szybkości, bieganie i dashe wychodzą dużo trudniej i wolniej. Ograniczniki są w formie niezintegrowanych przepinanych podstawek co daje spore możliwości graczowi w dostosowaniu joysticka do preferencji. Ogólnie japońskie kontrolery wymagają co najmniej dobrego poziomu manualnego od gracza. Typowe joysticki z tej klasy to JLF, JLW, LS-32, LS-40.

           Przyciski japońskie są płaskie lub wypukłe nie dają wyczuwalnego sygnału po angażu.

Europejskie części

           Typowe europejskie joysticki na dobra sprawę nie wyszły poza Europę i są najmniej znane. To joysticki z tak zwanym krótkim rzutem, bardzo szybkie. Wymagają bardzo wysokiego poziomu manualnego od gracza lub należy ich po prostu używać do gier gdzie nie ma zawijasów w kombinacjach a liczy się jedynie czas reakcji. Typ rotacji wyznaczają ograniczniki kwadratowe lub ośmiokątne. Mają średnie sprężyny w granicach 250-350g. Typowe joysticki z tej klasy to Suzo Universal STC, Competition Pro, Magnetic Joystick.

           Przyciski mają wyczuwalny klik i oparte są na klasycznych mikroprzełącznikach Saia-Burgess X3 lub Cherry. Kształt plungera wklęsły lub płaski.

Koreańskie części

           Koreańskie joysticki trudno pomylić z czymkolwiek, wszystkie mają prawie identyczną charakterystyczną zewnętrzną budowę: cylindryczny wyrastający z bazy i charakterystyczne battopy. Joysticki mają rotację okrągła lub lekko kwadratową, brak sprężyn joystick centruje gumowy pierścień z siłą 200-300g. Guma nadaje im charakterystyczny polot, łatwe neutrale ale stosunkowo szybkie zmiany kierunków. Joysticki te poddają się w całości graczowi i dają większe możliwości ingerencji w timing wykonywanych ruchów. Ogólnie są łatwe w prowadzeniu podobnie jak i amerykańskie konstrukcje. Niestety ich wykonanie jak i parametry są bardzo nieprecyzyjne. Mają późny angaż, bardzo duży rzut. Koronnym przykładem tej grupy jest Fanta i CWL303.

           Przyciski są płaskie i nie dają wyczuwalnego sygnału po angażu lub klik jest śladowy i cichy.