Start

Arcade Parts

Arcade Stick

MAK/Superguns

Articles

Autor: kowal©

SOCD - Simultaneous Opposite Cardinal Directions

 

           Jest to błąd pojawiający się przy wbiciu dwóch przeciwnych kierunków (na osiach X jak i Y) jednocześnie i zarejestrowaniem sygnałów. Poprawnie z chwila wciśnięcia tył+przod powinien zaskoczyć neutral ale okazuje się ze prawie żadne PCB tego nie uwzględnia bo jest to zazwyczaj fizycznie niemożliwe w przypadku stickow i również padow. Nie dotyczy padów z dzielonym/złamanym krzyżakiem, klawiatur. Błąd tez jest w samych grach jednak uwagę należy w pierwszej kolejności na interfejs bo gra go zwyczajnie potęguje

           Sprawa nagłośniona dopiero od niedawna w sumie odkąd się pojawiły hitboxy i jaja jakie można było wyczyniać na nich w MvC3 (podwójny stały blok na crossupy) i w innych mordobiciach. Choć na chłopski rozum spotkałem się z tym już w GGXXR na online PC gdzie często słaby gracz miał niejednokrotnie dziwnie mocny blok i ostre przejścia z bloku do np SRK na kontrę od pierwszej klatki. Ruscy i ich radzieckie klawiatury....

           W hitboxie możliwe jest równoczesne jak i następujące po sobie ale z przytrzymaniem wciskanie dwóch kierunków bo input jest jak w klawiaturze. SOCD oprócz crosupow i bloku o który była i jest haja, buforowania na nim charge'y i innych myków niemożliwych do uzyskania na sticku - rzutuje tez negatywnie na input czasem uniemożliwia wykonywanie linków i canceli. Problemy są szczególnie widoczne w MK9 bo tam aby zaskoczył kierunek musi być przyciśnięty sygnał na kilka klatek a na hitboxie można wciskać w jedna klatkę kursor albo wcisnąć tak szybko tył, przód ze zleje się w jedno.

           Możliwości objawienia się SOCD na danym interfejsie i efekt końcowy:

lewo+prawo=tył gra rejestruje oba kierunki ale postac idzie w tył nie ma znaczenia strona postac pojdzie zawsze do tyłu co za tym idzie daje obustronny blok na crosupy

lewo+prawo=przód

gra rejestruje oba kierunki ale postać idzie w przód nie ma znaczenia strona postać pójdzie zawsze do przodu

jak wyżej ale zależy od gry na która stronę daje priorytet sam kod gry

lewo+prawo=lewo gra rejestruje oba ale postać zawsze idzie w lewo

lewo+prawo=prawo gra rejestruje oba ale postać zawsze idzie w prawo

w tych 2 opcjach nie ma podwójnego bloku, nie ma większego wpływu tez na input (linki i cancele) można z tym grać i nic się nie dzieje

lewo+porawo=lewo gra rejestruje tylko lewo postać idzie w lewo brak rejestracji prawo w command list, skopane linki i cancele na jedna ze stron albo na obie

lewo+prawo=prawo gra rejestruje tylko prawo postać idzie w prawo brak rejestracji lewo w command list, skopane linki i cancele na jedna ze stron albo na obie

 

           SOCD może tez w jakimś stopniu się ujawnić na stickach i padach co by tłumaczyło czasem różnice w lepszym/gorszym buforowanieu niektórych interfejsów.

tak na szybko lista interfejsow które sprawdziłem pod katem SOCD na PS3 i MK9

Cthulhu - SOCD ma ale nie wpływa na cancele i linki

Mayflash (starsza wersja z wspólnym GND na kursorze bez home) - SOCD z skopanym buforowaniem na cancele i linki

Honcam - SOCD jest ale nie kopie canceli i linkow

Gamepad Manta PSX/PS2/PS3/PC (ten niebieski dual bez home buttona) - brak SOCD

ZD Arcade - brak SOCD