Start

Arcade Parts

Arcade Stick

MAK/Superguns

Articles

Autor: kowal©

Artworki i overlays

 

           Nasz Arcade Stick czy panel automatu warto upodobnić do oryginału lub zwyczajnie przyozdobić aby nie wyglądał łyso. Teraz musimy jedynie zdecydować czy zrobimy to przy pomocy artworka czy overlaya.

Control Panel Overlays

           Są to pokrycia paneli kontrolnych. Zazwyczaj komponowały się z tematyką gry lub jej grafiką, przedstawiały postacie lub określone wzory. Pomagały w budowaniu klimatu gry zwłaszcza w przypadku paneli od symulatorów. Czasem overlay stanowił nieduży szablon obejmujący jedynie obręb samego joysticka i przycisków.

Cabient Control Panel Overlays

           Z czasem panele dedykowane zaczęły znikać wraz ze standaryzowaniem się automatów jak również zawężaniem się grona firm wydających gry. W chwili obecnej dedykowane danemu tytułowi panele praktycznie przestały istnieć. Jeśli tylko tytuł wykorzystywał standardowe sterowanie przy pomocy klasycznego joysticka i przycisków to nikt już nie tworzy dla niego specjalnego wyglądu. Overlays obecnie zostały zintegrowane z daną serią modeli automatów a wyglądem nie utożsamiają się z grami. Overlays należy szukać na Arcade Art Library są tam zarówno skany jak i odtworzone szablony.

          

           UWAGA! Overlays są do pobrania w formacie CDR (Corel DRAW ver 7.0) i gotowe do wydruku na kartce w formacie A4. Układy są wycentrowane względem karty i nie pokrywają się z artworkami! Przy ewentualnym nanoszeniu ich na artworki należy samemu ponownie dopasować ich położenie. W Corelu DRAW jest również opcja do wymiarowania odległości (narzędzie/wymiary).

Custom Control Panel Overlays

           Podane overlays nie są oryginalne nawiązują jedynie stylistycznie do arcadowych paneli. Overlaye te tworzyłem z myślą o wydruku pod panel składaka więc są ustandaryzowane do formatu A4 przez co wiele rzeczy mają zmienionych pewne elementy są zmodyfikowane lub obcięte czy też dołożone. Pliki są do pobrania w różnych wersjach kolorystycznych lub pod odmienne bardziej komfortowe ułożenie przycisków. Przy modyfikowaniu ich pod inny szablon w większości wypadków wystarczy usunąć z overlaya zgrupowaną warstwę z układem przycisków i na jej miejsce nałożyć nową. Polecam trzymać się punktu odniesienia którym powinien być joystick lub pierwszy przycisk górnego rzędu. Zresztą poprawki są łatwe i każdy sam sobie wybierze optimum i szablon który mu odpowiada do spółki z danym overlay. Więcej problemu mogą sprawić panele których elementy otaczają bezpośrednio otwór w szablonie jak np. w przypadku Vewlixa ale to kwestia jedynie rozsunięcia odpowiednich elementów.

 

Automaty

 

MVS (USA)

Panel MVS spotykany głównie w USA.

MVS (Pacyfic)

Widywany w Autralii i Nowej Zelandii.

MVS (Soutch America)spotykany a Ameryce Południowej.

Autor: ? Arcade Art. Library

MVS (MiniCab)

Ten układ podsiadały głównie Mini Cabienty.

MVS (Japan)

Japoński układ spotykany w CandyCabientach.

Neo29

Układ z automatów Neo29.

Autor: ?

Taito Vewlix

Panel pod system TypeX/2.

Konami Windy

Panel Candy Cabientów od Konami.

Konami Windy 2

Panel Candy Cabientów od Konami.

Autor: Cools

Atomiswave P1

Lewa strona panelu Sammy Atomiswave.

Atomiswave P2

Prawa strona panelu Sammy Atomiswave.

Namoi

Swobodna interpretacja bazująca na Naomi.

Astro City P1

Lewa strona kultowego panelu SEGI.

Mortal Kombat 3

Układ znany z MK3 i UMK3

Street Fighter 2 The Movie

Street Fighter 2 The World Warrior P1

Lewa strona amerykańskiego panelu.

Street Fighter 2 The World Warrior P2

Prawa strona amerykańskiego panelu.

Street Fighter 2 Champion Edition

Panel amerykański.

Street Fighter 2 The World Warrior P1

Lewa strona panelu japońskiego.

Street Fighter 2 The World Warrior P2

Prawa strona panelu japońskiego.

Street Fighter Alpha

Panel amerykański.

Marvel Vs Capcom

Panel amerykański.

X-Men Children Of The Atom

Panel amerykański (overlay).

Marvel Vs Street Fighter

Panel amerykański.

Street Fighter 2 The New Chellenger

Panel amerykański (overlay).

Marvel Super Heros

Panel amerykański (overlay).

Marvel Super Heros

Panel amerykański (overlay).

 

 

 

Custom Control Panel Overlays

           Kilka przykładów overlays które są swobodnymi interpretacjami nawiązującymi do oryginalnych paneli lub specyficznych gier czy systemów. Zachęcam aby samemu też poeksperymentować tworzenie szablonów nie jest trudne. Zmiany palety kolorów dokonujemy ręcznie podmieniając poszczególne barwy lub przy pomocy opcji efekty- zakładki: dopasowanie i transformacje.

Orange

Duża ilość przeźroczystych warstw pod przyciski PS-14KN.

Cell

Wodny styl

SNK Rainbow

Układ nawiązuje do paneli MVS z tęczową linia ABCD.

Ulti

Minimalistyczny układ inspirowany produktami z Ultimarc:)

Ikaruga!

Minimalistyczny artwork nawiązujący do kultowej gry

X360

Układ na bazie zmodyfikowanego HRAP EX

Shiki

Artwork nawiązujący do Shikigami No Shiro

Capcom

Układ wzorowanych na panelach Capcomu

Atomis

Swobodna interpretacja bazująca na Atomiswave.

 

 

 

Artworki

Artworki Automatów

           Oryginalny artwork był umieszczony na bocznej ścianie automatu.

Artworki Arcade Sticków

           Pod pojęciem artwork w przypadku Arcade Sticka większość osób rozumie obrazek stanowiący tło panelu. Zazwyczaj pochodzi on z gry a właściwie flayers (ulotek, plakatów) dodawanych do kompletnych BOXów i KITów. Równie często obrazek pochodzi z artbooka które są wydawane w Japonii bądź to do poszczególnych gier lub jako wydania zbiorcze np. Capcom Design Works, czy SNK ArtBook. Większość gier współcześnie wydawanych ma swoje strony internetowe i co za tym idzie sporo udostępnionych materiałów promocyjnych. Wystarczy poszukać tapet w wysokiej rozdzielczości. Z doborem artworka panuje dowolność odpuściłbym jednak próby wstawiania tam materiałów które niewiele mają wspólnego z grami lub o zgrozo dotyczą tytułów które nie wyszły na arcade. Czasem człowieka ogrania jeden wielki żal jak się czasem widzi arcade sticki ozdobione motywem z Final Fantasy czy jakiegoś FPS z PC. Odrobina gustu i wyczucia sytuacji. Nie znaczy to bynajmniej aby nasz artwork musi być poważny i koniecznie z gry. Jest sporo obrazków czy motywów które są zwyczajnie neutralne lub mogą oddawać charakter gracza. Można zaszaleć z czymś kiczowatym byle tak jak mowie nie wywoływało to zgrzytu w tematyce obrazka a przeznaczeniu kontrolera.