Start

Arcade Parts

Arcade Stick

MAK/Superguns

Articles

Autor: kowal©

Seimitsu LS-40

 

Producent: Seimitsu

Zastosowanie: arcade, automatyka

Informacje ogólne:

           Drugi najpopularniejszy model Seimitsu używany głównie w Cabientach NEO29 (SNK), Exceleena (Namco). Przypomina model LS-32 i często jest określany jako jego ‘łagodniejsza’ wersja. Łatwo go rozpoznać gdyż shaft ma prawie zawsze kolor balltopa. Prawie wszystkie automaty z grami SNK Playmore są w niego wyposażone. Zaczyna być też zauważany przez graczy shmup ze względu na najszybszy realny angaż z joysticków dostępnych na japońskim rynku i stosunkowo miłe prowadzenie.       

Budowa i wykonanie

           Joysticki Seimitsu są dość dobrze wykonane jeśli chodzi o dopasowanie elementów i jakość wykonania. Zastrzeżenia mam jednak do procesu sortowania w samym Seimitsu, na ich produktach często widać rysy i nie jest to wina pośredników. Drążek jest bardzo niski na szczycie jest balltop. Dostępne kolory to czerwony, czarny, biały, żółty, niebieski, różowy, zielony. Posiada plastikową osłonę trzonu (shaft cover) w kolorze balltopa. Osłonka przeciw kurzowa (dust cover) jest stosunkowo dobrze wyprofilowana, zawsze w kolorze czarnym. Baza jest niska i masywna podobnie jak ta w LS-32 od góry wzmocniona dokręcaną stalową płytką montażową dostępną w dwóch typach: płaska (RE) i wypukła (SS). Centrowanie odbywa się za pomocą sprężyny. Pivot jest w formie plastikowej półkuli. Co jakiś czas należy przesmarować pivota wazeliną techniczną pierwszy taki zabieg powinniśmy wykonać po 6-12 miesiącach kolejne co 3-6 miesięcy. Hub dla mikroprzełączników jest zintegrowany z bazą i nie wykazuje autonomii. Rejestratorem ruchu są mikroprzełączniki Matsushita pasują one do tego kontrolera prawie idealnie. Mikroprzełączniki maja przedłużoną strefę aktywacji długim lewarem. Joystick sprzedawany też w wersji z mikroprzełącznikami osadzonymi na PCB jako LS-40-01. Na spodzie bazy zaraz za mikroprzełącznikami dokręcony jest biały ogranicznik w formie podstawki. Drugi ogranicznik to autonomiczna żółta podstawka w formie szablonu z ogranicznikami 4-way i 2-way. Jest wykonana bardzo licho nie wiem jak joystick zachowa się pod dłuższym czasie użytkowania. Osobiście żadnych zmian nie zauważyłem które by mogły sugerować szybkie zniszczenie szablonu niemniej jednak widziałem automaty w których niebieskie podstawki były w strzępach i wyglądały jak przypalone zapalniczką. Przyrównując ogólne wykonanie i system podkładek do tych z Sanwy to Seimitsu musi się jeszcze sporo nauczyć. Wymiary joysticka są kompaktowe drążek jest bardzo krótki a baza niska. LS-40 podobnie jak LS-32 jest jednym z cięższych i masywniejszych modeli japońskich.

Parametry techniczne

           Joystick działa domyślnie aż w trzech trybach pracy. W trybie 8-way (ośmiokierunkowym) rotację wyznacza kwadratowy ogranicznik. Nad nim znajduje się drugi z żółtego tworzywa. Na podstawce tej wyraźnie widać szablon z okręgiem jednak jest on szczątkowy. Prawdopodobnie to pozostałości po wersji z okrężna rotacją. Seimitsu czasem wypuszcza specjalne wersje na potrzeby danego producenta gier. Obrócenie jednak podstawki na druga stronę i przykręcenie jej spowoduje dosyć dobre wyokrąglenie kornerów. Całość zaczyna przypominać octagonal w pozycji beta. Po przestawieniu żółtej szablonu na ogranicznik z rombem który przypomina koniczynę joystick działa w trybie 4-way (czterokierunkowym). Sama idea koniczynki a nie zwykłego rombu jest lepsza. Przekątne są fizycznie zablokowane nie rośnie rzut problem jest jedynie z jej jakością. Na żółtym szablonie jest również ogranicznik do trybu 2-way (dwukierunkowego).

           Rzut jest umiarkowany choć skłania się w stronę krótkiego wynosi 7,5mm.

           Angaż we wszystkich trybach następuje na 4mm dobry wynik. Jest więc bardzo szybki. Przekątne działają na zakresie około 450 jednak z racji problemów z pomiarem (na podstawce kwadratowej nie można zmierzyć prawidłowo zakresu przekątnych) wartość ta jest przybliżona i teoretyczna. Skosy z racji wspomagania wbija prawie ze 100% prawdopodobieństwem. Siła potrzebna do angażu wynosi 170g. Joystick jest bardzo miękki. Centruje prawidłowo, nie ma resorowania. Jego dynamika jest dobra choć niestety czuć znane z JLF zmulenie od łożyska i miękkiej sprężyny.

Seimitsu LS-40

tryb pracy

rotacja

rzut

angaż

przekątne

siła do angażu

centrowanie

zakres

celność

dynamika

resorowanie

8way

kwadrat

7,5mm

4mm

450

100%

170g

70%

brak

4way

romb

7,5mm

4mm

00

0%

170g

70%

brak

2way

prostokąt

7,5mm

4mm

00

0%

170g

70%

brak

Instalacja

           Joystick można montować jedynie w cienkich panelach najlepiej metalowych. Ma bardzo krótki drążek i wszelkie próby montażu go w czymś grubszym mogą mieć katastrofalne skutki w komforcie grania. Rozstaw śrub na płytce montażowej jest w japońskim standardzie. Montaż znacznie ułatwia fakt że gałka jest odkręcana nie trzeba więc rozbierać drążka.

Serwisowanie i modyfikacje

           Joystick wymaga okresowego przeglądu łożyska.

Wymiana mikroprzełączników

           Ich ewentualna wymiana zależy od czasu użytkowania jak i komfortu który nadal zapewniają. Okres teoretycznej bezawaryjnej pracy to około 2 lat.

Smarowanie łożyska

           Pivot joysticka to półkula i wymaga ponownego nasmarowania co kilka miesięcy. Pierwsze smarowanie można wykonać po około 6-12 miesiącach kolejne co 6 miesięcy. Najlepiej użyć smarów do łożysk z tworzyw sztucznych gdyż są oparte na silikonie który jest delikatniejszy dla tworzywa łożyska, ma jednolita konsystencję i zapewnia łagodny poślizg oraz jest odporniejszy na warunki środowiska. Sanwa sprzedaje G-40M-100 lub jeszcze lepiej kupić Molycote 44 który jest oryginalnym produktem a przy tym jest tańszy. Jeśli nie posiadamy odpowiedniego silikonowego smaru to odłóżmy w czasię ewentualne smarowanie w ostateczności można użyć zwykłej wazelina kosmetycznej.

Zmiana gałki

Można użyć battopa LB-30N z mufa redukującą gwint do rozmiaru M6 i nakręcić go zamiast firmowego balltop.

Gametest

           Niski trzonek dedykowany metalowym panelom świetnie się sprawdza w shmupsach. Realna droga do angażu jest krótka rzut też skłania się w stronę krótszego. To będzie znakomity wybór jeśli chcemy mieć japoński joystick do shmups. Nie bardzo chce mi się uwierzyć ze to joystick dedykowany grom NeoGeo ale w końcu to na japoński rynek konstrukcja. Joystick dość dobrze sprawdza się przy Guilty Gear, jeśli jednak chodzi o gry SNK to mam poważne wątpliwości czy będzie to strzał w 10. To nadal kwadrat nie znikną więc problemy z 2xQFC czy SRK w koronnej bijatyce SNK jaką jest seria KOF. Gra się na nim ogólnie bardzo przyjemnie ale musimy mieć niestety manual na co najmniej ‘dobrym’ poziomie. LS-40 to jeden z lepszych joysticków z rotacja kwadratową na rynku. Dobre przekątne które dodatkowo nie blokują tak silnie jak w JLF. To dobry wybór do bijatyk 3D. Świetna alternatywa dla osób chcących się przesiąść z Namco Arcade Stick na oryginalne arkadowe kontrolery. W platformerach mamy duży komfort i precyzje. W tych grach joystick zbiera bardzo wysoki noty i właściwie można uznać go za najlepszy do tego gatunku czyli wszystko podobnie jak i przy LS-32. Ogranicznik ‘koniczynka’ skutecznie blokuje przekątne podczas grania w gry 4-way. Dokowanie w proste kierunki jest bardzo dokładne minimalnie jednak tracimy płynność w przechodzeniu pomiędzy nimi na zwykłym rombie tego nie ma. Osobiście mi jednak ten ogranicznik odpowiada bardziej od rombowych. Polecam ten joystick również dlatego że nie zmienia odległości przy przestawieniu w ten tryb pracy.

Podsumowanie

           Ogólnie to jednak solidna konstrukcja i polecana przez wielu graczy. Jest bardziej miękki od LS-32 ale nadal ma dosyć dobra dynamikę i jest wygodny w prowadzeniu. Można go też użyć z powodzeniem do shmupsów jest naprawdę dobry i na pewno nie będzie to zły zakup.

Zalety

· miękka sprężyna

· łatwe przekątne

· mnogość trybów

· niska baza

Wady

· słaba jakość szablonu z ogranicznikami