Zasady gry

 

Typy tarcz a odległości

         Początkowo, długość rzutu ustalano za pomocą skrzynek firmy Hockey & Sons, w które pakowano piwo. Używano do tego celu trzech skrzyń o długości 3 stóp, a później (po zmianach wymiarów skrzyni) używano czterech skrzyń o długości 2 stóp. Do dziś linię, z której oddaje się rzuty, nazywa się "hockey" lub "oche" (wymawiane bez h). Tarczę umieszczamy na odpowiedniej wysokości dla obu typów jest stała i wynosi to 1,73m. W wersji angielskiej tarcza elektroniczna ma tylko 2 oczka na polach potrójnych i podwójnych, i wymiarami jest identyczna z turniejowymi tarczami sisalowymi zatwierdzonymi przez organizacje PDC i BDO. Odległość linii startowej od bulla to 2,37m na ziemi i 2,93 na przekątnej. W wersji amerykańskiej która obowiązuje też w Japonii pole potrójne, podwójne i bull są szersze i mają 5 oczek. Odległość z jakiej rzucamy jest ciut większa i wynosi od pola bull 2,44m na ziemi i 2,99m na przekątnej. Od razu trzeba nadmienić że w racji przynależności do UE jak i faktu że do Anglii nam bliżej, to odpuśćmy sobie te dysfunkcyjne produkty i po prostu nie grajmy na tym ani nie kupujmy tarcz w tych wymiarach. Oficjalną tarczą w Polsce jest tarcza angielska!

Punktacja sektorów

         Tarcza podzielona na 20 sektorów z przypisanymi im liczbami od 1 do 20 oraz centralnie umieszczone pola outer bull za 25 i bull za 50. Pola czarne i żółte są zgodnie z numerami na obręczy z danego sektora. Dodatkowo pola z liczbami mają dodatkowo wąskie premiowane sektory w kolorze zielonym lub czerwonym. Sektor zewnętrzny na obrzeżach tarczy to double czyli pola podwójnie premiowane np. trafiając tam 20 liczymy sobie to jako 40. Double zapisywane są dużą literą D z odpowiednim numerem np. D20 (czyli 40 punktów). Wewnętrzny sektor to triple i premiowany jest potrójnie, oznaczany literą T z odpowiednim numerem np. T20 (60 punktów). Punkty zliczamy tylko z wbitych w tarczę lotek! Jeśli któraś się odbije lub zostanie wybita przez inna lotkę mamy 0.

Stanowisko grania, oświetlenie i akcesoria

         Powinnyśmy mieć minimum 3,5x1m miejsca przed tarczą. Jeśli na ścianie wiszą dwie lub więcej tarcz to odległość miedzy nimi musi wynosić co najmniej 1,8m.

         Na podłodze powinno „coś” leżeć bo lotka często odbija się od tarczy lub z niej wypada. Nie gramy na betonie, płytkach, parkiecie bo ryzykujemy uszkodzenie grotu lub samej podłogi. Najlepiej zwykły dywan załatwia sprawę jeśli ktoś ma fundusz może kupić specjalną matę z gumy na która naniesiona jest od razu linia startu.

         Światło powinno jasno oświetlać tarczę i nie rzucać cienia najlepiej więc jakby było dwupunktowe. Listwa z dwoma małymi lampkami załatwi sprawę.

         Koło tarczy sisalowej dobrze umieścić sobie tabele punktacyjną. Są do kupienia gotowe blaszane tablice prawie zawsze są one też na wewnętrznej części drzwi szafek do darta. Pisze się na nich kreda lub mazakiem. W domowych warunkach najprościej użyć pleksi i podłożyć pod nią kartkę z szablonem tabeli lub sam szablon zalaminować można na tym łatwo pisać pisakiem. Jak ktoś chce mieć tablice na kredę to w sklepach po 4zł można czasem wypatrzyć mała tablice szkolna dla dzieci na nią nanieść szablon biała farbą.

Gry

501 (301/701/1001)

         501 to najpopularniejsza i oficjalna gra turniejowa. Zasady proste należy zdobyte na tarczy punkty odejmować od liczby startowej którą jest 501. Mecz kończymy doublem czyli rzutem w pole podwójne np. zostaje nam 40 punktów to musimy trafić D20. Jeśli przerzucimy to mamy furę i wpisujemy 0. Istnieje więcej wariacji gry 501 w których startujemy jednak zawsze n01. Służą one jednak tylko do trenowania i luźnych gier na zawodach nie są rozgrywane.

Criciet

         Criciet to gra w której oprócz celności liczy się element strategii na przeciwnika. Rzucamy tylko w pola 20/19/18/17/16/15/bull. Każde z tych pól musimy trafić 3x aby zamknąć liczbę. Oczywiście możemy od razu rzucić w pole potrójne i automatycznie zamknąć. Każdy następny rzut w zamknięta liczbę powoduje uzyskanie dodatkowych punktów dla gracza lub karnych dla przeciwnika jeśli nie ma on zamkniętej trafianej przez nas liczby. Wygrywa ten kto zamknie wszystkie cyfry i posiada największą liczbę punktów lub najmniej karnych. Druga gra która czasem jest rozgrywana też turniejowo ale raczej w celach pokazowych, często parami. Typowa gra do piwa w PUBie!